Fel i fastighet; byggnorm

Köpte bostadsrätt flytta in 28/4-17 hade en okolär besiktning 1 vecka efter inflyttning där man sa att det egentligen inte behövs en besiktning för det inte är rapporterat några direkta fel i dessa området men det gjordes en lukt och inspektion av avlopp. Besiktning som mannen gjorde dokumenterades inte eller förde inget protokoll finns allså inget sådant. Det fanns heller inget att anmärka på .Ca efter 5-6 veckor började det knarra och svikta i badrums golvet. Jag blev förskräckt och blev jätte orolig ringde till Bostdsföreningen som skrattade och tyckte det var charmigt när han kom för inspektion han kollade men det fanns ingen fukt. Det är ett konstruktionsfel dom byggde så 1988 men nu 2017 har det blivet ett stort problem för Risksbyggen Boråshus 25. Min fråga hur går jag till väga att driva detta ? Bostadsrätten har ju sjunkit i värde. Det är inget roligt att höra på detta min ny granne under mig har inte flyttat in än hon kommer att bli störd av detta tror jag .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 4:19 Jordabalken hittar vi regleringarna för fel i fastighet. Där står det att man ska anse att fel föreligger om fastigheten avviker från avtalet eller avviker från vad köparen med fog kan förutsätta vid köpet. Då detta handlar om ett fel som inte borde upptäckts vid en besiktning och det heller inte handlar om att något avviker från avtalet ska en bedömning göras enligt vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet.

Så som du beskrivit detta så rör det sig om ett konstruktionsfel. Då ska bedömningen göras utifrån de byggnormer som fanns då fastigheten byggdes. En köpare kan inte förvänta sig att fastigheten ska vara bättre än så. Om ditt fel är sprunget ur en konstruktion som var allmänt accepterad och inte stred mot byggnormen som fanns 1988 så ska det inte anses vara ett fel.

Ett alternativ om du vill ta denna fråga vidare eller har fler funderingar är att höra av dig till oss på Lawline.

För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04

Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

E-post: info@lawline.se

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare