Fel i fastighet

Hej !

Har köpt en bostadsrättslägenhet. När jag duschade första gången dagen efter det jag tillträtt så upptäckte

jag att det stod vatten i nästan halva golvbrunn samt på klinkerplattor framför golvbrunn som inte rinner

ner i golvbrunn. Under visningen stod det inget vatten där. Säljaren har inte upplyst om detta.

Vad skall jag göra ? Mäklaren hänvisar till köplagen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då det rör sig om köp av bostadsrätt och därmed är Köplagen (KöpL) tillämplig.

Undersökningsplikt

Vid köp av lägenhet har du som köpare en undersökningsplikt enligt 20 § KöpL. Det innebär att du inte får åberopa fel som du bör ha känt till vid köpet genom en undersökning. Om felen du nämner var synliga eller hade kunnat upptäckas vid en undersökning av lägenheten så har du dessvärre ingen rätt att åberopa felen.

Ingen upplysningsplikt

Säljaren har ingen direkt upplysningsplikt enligt köplagen men om säljaren har underlåtit att informera om fel eller brister som varit väsentligt för dig som köpare kan säljaren få ansvara för detta. Detta framgår av 19 § 2p. KöpL. För att det ska bli aktuellt måste felet vara av "väsentlig betydelse". De felen du beskriver och eventuella fuktskador bör anses vara av väsentlig betydelse då de påverkar lägenheten i stor omfattning.

Reklamation

Reklamation för att åberopa fel i varan måste ske inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet, 32 § KöpL.

Påföljder

När det gäller påföljder har säljaren rätt att avhjälpa felet enligt 34-36 §§ KöpL, utan kostnad för dig som köpare. Om det inte är möjligt kan prisavdrag enligt 37 § KöpL vara aktuellt.

Skadestånd
Du som köpare har alltid rätt till ersättning/skadestånd om felet beror på säljarens försummelse enligt 40 § 3 st. KöpL. Om du underlåter att berätta om fel av väsentlig betydelse kan det anses vara försumligt.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare