Fel i fastighet

Hej,

Jag och min sambo köpte i Nov -17 ett hus där det klart och tydligt i kontraktet står att det ska vara borrad brunn. Nu under sommaren sinade brunnen helt och efter att Rörmockare varit här visar det sig att den inte alls är borrad utan endast grävd. Det är alltså väldigt stor skillnad och vi har nu varit utan vatten i en månad och undrar huruvida vi kan dra detta vidare.

Väldigt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till lawline med er fråga!

Jag tolkar er som att det konkret i kontraktet stod att det var en borrad brunn. Jag tänkte börja med att ta upp det juridiska kring fel i fastighet och sedan gå in på ert konkreta fall.

Fel i fastighet
Vad som är fel i fastighet regleras i jordabalkens fjärde kapitel paragraf 19 som du hittar här

För att något ska beaktas som ett fel krävs det att det ska ha påverkat husets marknadsvärde och att det inte upptäckts vid en besiktning. Vad som skulle upptäckts vid en besiktning är väldigt mycket. Det finns bland annat fall ifrån HD när man ansåg att man skulle brutit sig in i ett litet skrymsle på vinden och eftersom man inte gjort det så var det inte att betrakta som ett fel.

Om dessa två saker är uppfyllda så kan man gå vidare till jordabalkens fjärde kapitel paragraf 19. Där man kan ha rätt att göra avdrag på köpet om:

Fastigheten inte stämmer överens med avtalet

Eller avvikelser ifrån vad köparen annars hade fog att kunna förutsätta

Det man främst tittar på då är avtalet, mera specifikt köpehandlingarna. Då det i ert fall stod klart och tydligt där så är det att betraktas som en granit/utfästelse och borde inte ha omfattats av undersökningsplikten. Enligt min bedömning bör ni därför ha rätt till prisavdrag/skadestånd.

Reklamera!

Om något är ett fel så måste man reklamera och det ska göras inom skälig tid. Om detta inte görs förlorar man sin rätt till ersättning. Vad som är skälig tid varierar ifrån fall till fall men bedöms utifrån när felet upptäcktes. Inom 2 månader brukar anses som acceptabelt men efter den gränsen är det inte lika självklart.

Svar: Jag anser att ni har lagen på er sida och är berättigade till ersättning men för att ni ska kunna få det så måste ni reklamera och det bör ni göra så snart som möjligt till säljaren.

Hoppas att det löser sig!

Lawline RådgivareRådgivare