Fått fel lön utbetald

Om jag jobbar på kommunen och fått fel lön ska jag då kontakta min kommun?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall så vet jag inte om du har fått för mycket i lön eller för lite. Jag kommer därav redogöra för båda scenarierna nedan.

När man får för mycket lön utbetald från sin arbetsgivare så ska man som huvudregel återbetala den till arbetsgivaren.

Har arbetstagaren varit i god tro och arbetstagaren inte insåg eller hade kunnat inse att utbetalningen var felaktig så behöver arbetstagaren inte återbetala denna.

För att bedöma om arbetstagaren är i god tro så tar man hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet som exempelvis arbetstagarens tjänsteställning och arbetstagarens erfarenhet.

I detta läge så hade jag rekommenderat att du säger till din arbetsgivare då du inte längre är i god tro.

Om man får för lite utbetalt i lön så uppstår en fordran mellan dig och din arbetsgivare på ett belopp motsvarande den uteblivna lönen. Jag hade då rekommenderat att du hör av dig till din arbetsgivare alternativt att du pratar med ditt fackförbund för att få ut lönen din arbetsgivare i så fall är skyldig dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare