Fått bostad i arv, är denna samboegendom?

Hej. Jag äger och står på en villa ensam som jag har ärvt och betalar för ensam. Nu ska jag och min sambo separera och hon hävdar att hon har rätt till halva mitt hus. Stämmer detta? Huset har varit mitt i många år innan vi träffades och är inte införskaffat för oss att bo i så att säga utan hon har flyttat in till mig. Hon vägrar nu flytta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom och annan egendom

Vid bodelning i ett samboförhållande delar samborna på egendom som är klassificerad som samboegendom och var part behåller sin respektive "annan egendom".

Samboegendom är bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning, se 3 § Sambolagen. Det avgörande är alltså inte vem som innehar äganderätten och har köpt egendomen utan om syftet med införskaffandet av denna var att bohaget eller bostaden skulle användas gemensamt. Detta får konsekvensen att allt som införskaffats innan samboförhållandet inleddes kommer aldrig att betraktas som samboegendom, eftersom det inte är införskaffat för gemensam användning och uppfyller därmed inte kravet för att klassas som samboegendom.

Ett problem som ofta uppstår är att en av samborna tidigare ägt en bostad och sedan sålt denna för att köpa en ny bostad under samboförhållandet. Om den nya bostaden är införskaffad för sambornas gemensamma användning kommer denna att ses som samboegendom detta även om den ena sambon har betalt för bostaden med pengar från sin tidigare bostad.

Som jag förstår din fråga blir detta inte aktuellt eftersom det är samma bostad som du tidigare ärvt som ni nu bor i. Denna bostaden är inte införskaffad för gemensam användning och är därför inte samboegendom. Bostaden är din "annan egendom" och din sambo kan inte kräva att bostaden ska delas mellan er.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare