FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/08/2017

Fastställelse av faderskap för sambo till inseminerad kvinna

Hej!

Rakt på sak, min sambo är gravid och barnet blev till via heminsemination då jag är transman. Jag har manligt personnummer, men är född biologisk kvinna.

Donatorn är anonym, vi vet inte hans namn, han vet inte våra.

Hur sköter jag faderskapsfastställelsen?

Kan jag klandra mig vara barnets biologiska far eller kommer de på någotvis kunna se mitt tidigare personnummer och vad blir isåfall följderna till detta?

Eller är det lika simpelt för mig att fylla i detta papper som att jag godkänt en donation?

Vi vill att processen ska vara så simpel som möjligt då otroligt mycket okunskap ännu finns och jag personligen inte känner att jag ska behöva förklara hela mitt privatliv för att ha rätten till barnet jag skapat.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gratulerar till kommande faderskapet! Du kommer att presumeras som barnets fader enligt 1 kap. 6 § föräldrabalken pga insemination och då du är kvinnans sambo. Enligt de omständigheter jag fått av dig så kan jag inte se att det skulle uppkomma några problem om inseminationen är dokumenterad enligt 6 kap. lagen om genetisk integritet - insemination. Inseminatorn har ingen rätt att hävda faderskap om du var kvinnans sambo vid inseminationstillfället och kan visa detta.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare