FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/02/2022

Fastställelse av faderskap av vuxet barn

Hej!

En tjej som föddes under sommaren 1978 är förmodligen min dotter men jag fick inte riktigt bekräftat det av hennes mamma. Jag har inte varit gift med hennes mamma men var tillsammans då och då. Hur kan jag reda på det.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om faderskap finns i föräldrabalken (FB).Om en kvinna föder barn utan att vara gift eller sambo har socialnämnden en skyldighet att utreda vem som är fadern till barnet (2 kap. 1 § FB). Denna skyldigheten gäller dock bara tills barnet fyller 18 år. Socialnämnden har alltså inte nu någon skyldighet att utreda om det är du som är fadern till barnet.

Du kan inte själv begära att du ska testas och fastställas som fader. Det är nämligen bara barnet som kan väcka talan om detta (3 kap. 5 § FB).

För att få ditt faderskap bekräftat skulle du alltså behöva kontakta barnet och be henne föra talan om fastställelse av faderskap.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare