FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/02/2018

Fastställande av faderskap, skillnaden mellan att vara gift och ogift.

Faderskapet ska fastställas. Vilka regler gäller för det och vad är skillnaden om man är gift eller inte.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga! Ursäkta för sent svar, men bättre sent än aldrig!

Regler rörande fastställande av faderskap återfinns i föräldrabalken (FB).

I 1 kap. 1 § FB står att om mamman vid barnets födelse är gift med en man ska denne man anses vara barnets far, s.k faderskapspresumtion. Detta då om inget av undantagen i 2 § är uppfyllda. I de fall man mamman och pappa inte är gifta med varandra när barnet föds, så ska rätten enligt 1 kap. 3 § FB fastställas faderskapet genom bekräftelse eller dom. Även till detta finns undantag som gäller främst om mamman blivit inseminerad osv (se här).

Om faderskapet fastställs genom bekräftelse så ska det göras skriftligen och ska bevittnas av två personer (enligt 1 kap. 4 § FB). Bekräftelsen ska vidare godkännas skriftligen av socialnämnden och av modern.

Om faderskapet istället ska fastställas genom dom så ska rätten förklara en man vara far till barnet om det genom en genetisk undersökning är utrett att han är far till barnet (enligt 1 kap. 5 § FB).

Sammanfattningsvis är alltså skillnaden att om man är gift så antar man att det är maken som är far till barnet och blir alltså skriven som far utan vidare process medan om man inte är gift så behöver man skicka in bekräftelse på att ens partner är far till barnet och måste då besöka socialnämnden. Det är med andra ord lättare om man är gift då man under barnets första tid har så mycket annat att tänka på, men det funkar även bra om man inte är gift.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare