FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/08/2015

Fastställa faderskap

Hej! Jag har träffade en tjej under en period och för ett par veckor sen sågs vi för "sista gången". Nu har hon skrivit och berättat att hon är gravid, att jag är far(och att hon inte träfat någon annan kille) och att hon tänker behålla barnet. Jag svarade då att jag inte tänker "försvinna", jag vill få min del av vårdnaden när barnet är gammalt nog. Hon svarade då väldigt "lägligt" för henne att hon inte var i den vecka hon trodde och barnet är inte mitt då hon träffade en annan kille den helgen som det beräknats att hon blivit gravid.

Den här tjejen har visat sig vara väldigt oförutsägbar och har nu ljugit ett flertal gånger under denna veva och jag anar att det är jag som är far men att hon bara försöker få mig att vända ryggen!

Jag har sagt att jag vill göra ett faderskapstest och då blev hon förargad och sa att hon inte tänker tillåta det, vilket väcker ännu mer misstankar. Efter det så har hon gjort så att jag inte kan kontakta henne, hon har blockerat mig på facebook och andra appar etc.

Min fråga är, har jag lagen på min sida för att tvinga fram ett faderskapstest när jag har sannolika skäl att tro att det är jag som är far till barnet, även om hon inte beviljar att testet görs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

När ett barn föds utom äktenskap så kommer socialnämnden att försöka utreda vem som är pappa till barnet, 2 kapitlet 1 § föräldrabalken. Om de då kommer fram till att du säkert är pappan kommer du att få bekräfta det (2 kapitlet 5 § föräldrabalken). Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med socialnämnden där du bor för att meddela dem att du troligen är pappa till barnet som kommer att födas.

Det är först när detta inte fungerat som faderskap bestäms genom att DNA tas, 1 kapitlet 5 § föräldrabalken.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare