Fastighetstillbehör i bodelning

Jag och min fru ska skiljas. Vi kommer att ha delad vårdnad av barnen 2 och 5 år gamla. Jag kommer bo kvar i huset och hon flyttar till hyreslägenhet. Nu börjar hon föra bok på sådant som vi har köpt inför att bodelning ska göras. Hon vill då räkna med att vi köpt tvättmaskin, diskmaskin och spis samt även byggmaterial till altanen och dränering. Borde inte sådant räknas in i husets värdering? Om inte hur ska vi tänka kring värdeminskning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är riktigt att det du räknar upp ska anses ingå i husets värdering, detta följer av 2 kap. 1-2 §§ Jordabalken (JB) som stadgar att byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som "anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk" ska anses höra till fastigheten (2:1 JB).

Även "fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna" ska anses höra till fastigheten. (2:2 JB). Exempel på sådant som hör till fastigheten enligt denna bestämmelse är tvättmaskiner, diskmaskiner och liknande.

Det är dock viktigt att uppmärksamma att föremålen ska ha infogats i byggnaden/inom fastigheten för att räknas som tillbehör till denna. Om till exempel diskmaskinen skulle stå utanför fastigheten eller oöppnad i en låda skulle den inte anses utgöra ett tillbehör och därmed räknas till giftorättsgods.

Sammanfattningsvis kan sägas att de föremål du räknat upp (förutsatt att de infogats i fastigheten) är att anse som tillbehör till densamma. De ska alltså inte tas upp för sig i bodelningen.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga. Om du skulle ha några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare