FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/10/2013

Fastighetstillbehör

Vi har skilt oss och en av oss bor kvar i huset. Nu tvistar vi om granitplattor som blev över när vi lade en gång till vår entré. De överblivna plattorna har legat undanlagda i ett hörn av trädgården, de var inte med i den värdering av huset, som gjordes vid bodelningen. Är vi båda ägare till plattorna eller tillhör de den som bor kvar i huset?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Avgörande för din fråga blir om man ska anse att plattorna är tillbehör till fastigheten eller inte. Regler om tillbehör till fast egendom finns i jordabalken JB 2 kap. Enligt 2 kap 2§ JB omfattar tillbehör till byggnad fast inredning eller annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden. Så om plattorna kan anses vara så infogade i fastigheten att de är att se som ett tillbehör tillhör de den som bor kvar i huset.

Är plattorna inte att se som tillbehör räknas de in i ert giftorättsgods och ska ingå i bodelningen, vilket innebär att ni båda har rätt till plattorna.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare