FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/06/2018

Fastigheten är belastad med ett servitut trots att det inte står i kontraktet

Hej, vi har köpt en villa där det klart och tydligt står i kontraktet att fastigheten inte är belastad med något servitut. Nu när vi ska bygga förråd visar det sig att det trots allt ligger ett officialservitut på fastigheten vilket begränsar oss i våra planer. Har vi någon rätt att kräva skadestånd från säljarna som inte upplyst om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det handlar om ett rättsligt fel enligt 4 kap 17 § Jordabalken. Om det står klart och tydligt i kontraktet att fastigheten inte är belastad med något servitut och om ni inte varit medvetna om detta vid köpet, så har ni rätt att kräva skadestånd enligt 4 kap 12 § Jordabalken mot säljaren.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare