Fastighet utomlands ska ingå i bodelning

Hej!!!

Jag är en kvinna som var gift här i sverige med en norsk man.

Vi ska nu skiljas och står inför en bodelning här i Sverige.

Min ex man är både norsk och svensk medborgare.

Min fråga är....

Har jag någon rätt att kräva något gällande hans fastighet i norge.

Vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör bodelning vid äktenskapsskillnad återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas lika mellan makarna enligt 9 kap. 1 § ÄktB.

I 10 kap. ÄktB finns regler om vad som ska ingå i en bodelning. 10 kap. 1 § ÄktB redogör för att makarnas giftorättsgods ska ingå i en bodelning. Du har i din fråga skrivit att ni inte har äktenskapsförord, vilket innebär att så länge fastigheten i Norge inte är enskild egendom på annat sätt, exv. Genom gåvobrev, villkor i arv eller liknande, så är fastigheten giftorättsgods och ska med andra ord räknas med i er bodelning.

Du har med andra ord rätt att kräva honom på hälften av fastigheten i Norge eftersom den ska ingå i er bodelning.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare