Fastighet som utgör gåva till döttrar kan ses som förskott på arv, vad blir i så fall konsekvenserna om ena dottern lämnar tillbaka gåvan? Kan hon kräva gåvans värde av den andra dottern senare?

Hej,

har skrivit till er tidigare och fått bra svar. Frågan då är fortfarande aktuell efter en del händelser. Så här……

År 1993 skänkte jag till mina två döttrar hälften var av min sommarfastighet.

"Fastighetens taxeringsvärde är 248 000 kronor. Gåvans skattepliktiga värde utgör 248 000 minus den på fastigheten uppgående gälden av 228 000 kronor = 19 200 kronor, således 9 600 kronor vardera i skattepliktigt värde".

Citatet är från det Gåvobrev som inlämnades och inkom till Inskrivningsmyndigheten i Katrineholm 1993-10-04. Gåvobrevet anger att gåvan ska utgöra vars och ens enskilda egendom.

I oktober 2006 lämnade den ena dottern (A) tillbaka sin gåva till mig genom gåvobrev insänt och inkommet till Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje 2006-10-18 för ändring av lagfart. Gåvobrevet saknar förbehåll.

Alltså äger min dotter (B) och jag fastigheten tillsammans med vardera 50%.

Jag har nu följande frågor i anledning av nämnda gåvor.

1/ Vilket värde betingade gåvan från mig till mina döttrar 1993?

2/ Dotter A hävdar att hon vid en framtida bouppteckning efter mig har rätt att få ut värdet av gåvan som hon en gång fått men återlämnat till mig.

a/ Kan hon det? Hon har ju frivilligt och utan förbehåll återlämnat den.

b/ Vilket värde har gåvan i så fall i dag?

3/ I vilken prioritetsordning hamnar gåvan vid fördelning av dödsboets tillgångar?

4/ Om det vid mitt frånfälle inte finns tillgångar i dödsboet att utbetala gåvans värde till A, kan hon då kräva av dotter B att betala gåvovärdet

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag ser att du har lite olika frågor kring den sommarfastighet som du givit dina döttrar som gåva. Jag kommer att besvara dem i turordning. Innan jag går igenom och besvarar dina frågor så kommer jag ta upp och förklara hur en gåva till sina barn kan utgöra ett förskott på arv, då detta kan komma att bli aktuellt för din fråga.

Gåva som utgör förskott på arv
Huvudregeln är att gåvor som ges till bröstarvingar, det vill säga ens barn, ska om inte annat anges utgöra förskott på arv, enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Undantag från detta är sådant som hör till en förälders underhållsskyldighet, såsom köpta kläder, hygienartiklar etc. Det gäller inte heller för födelsedagspresenter, julklappar eller liknande gåvor om det inte står i missförhållande till givarens ekonomi, exempelvis om en julklapp är av ett väldigt högt värde. Detta betyder att om det inte står något angivet i gåvobrevet att sommarfastigheten inte ska vara förskott på arv, så kommer denna gåva att utgöra ett förskott på arv till dina döttrar.

Dina döttrar har fått sommarfastigheten som gåva från dig. Eftersom det inte verkar finnas något förbehåll om att detta inte ska utgöra förskott på arv åt dina döttrar, så kommer fastigheten att ses som just detta. Förskott på arv blir aktuellt vid framtida bouppteckning när kvarlåtenskapen ska delas upp mellan arvingarna. Värdet av förskottet kommer nämligen då läggas till i den totala kvarlåtenskapen, och det är det marknadsvärde som gåvan hade vid gåvotillfället som man ser till, enligt 6 kap. 3 § Ärvdabalken. Denna kvarlåtenskap kommer sedan delas upp lika mellan bröstarvingarna i enlighet med 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Sedan kommer förskottet att dras av från respektive dotters arvslott.

Jag kan dock inte utläsa vilket marknadsvärde som sommarfastigheten hade vid gåvotillfället år 1993. Men för att klargöra det jag beskrivit ovan, tänkte jag visa ett exempel och tar då med ett hypotetiskt marknadsvärde.

Exempel:
Kvarlåtenskap i dödsboet: 500 000
Värde på förskott på arv (hypotetiskt): 300 000 (150 000 till vardera dottern)
Antal bröstarvingar: 2

500 000 + 300 000 = 800 000 som är total kvarlåtenskap inklusive förskott på arv.
800 000 / 2 = 400 000 som blir vardera bröstarvinges arvslott av totala kvarlåtenskapen.
400 000 - 150 000 = 250 000 kronor som är vardera bröstarvinges arvslott efter avräkning av förskott på arv.

Vilket värde betingade gåvan till döttrarna 1993?
Jag förstår genom citatet från gåvobrevet, där du gav bort sommarhastigheten till dina döttrar, att taxeringsvärdet var 248 000 kronor på fastigheten år 1993. Den uträkning som görs i gåvobrevet där skulden på fastigheten dras av är för att få fram den skatt som tidigare fanns för just gåvor av fastighet. När det gäller vilket värde själva gåvan hade när denna gavs bort så ska man se till sommarfastighetens marknadsvärde vid gåvotillfället. Med marknadsvärde menas vad sommarfastigheten skulle kunna bli värd vid en eventuell försäljning av fastigheten. Marknadsvärdets belopp kan jag dock inte utläsa av omständigheterna i din fråga, men det är detta värde som betingade gåvan till dina döttrar. Ett riktmärke är att taxeringsvärdet ska motsvara cirka 75 % av marknadsvärdet, vilket innebär att taxeringsvärdet på 248 000 kronor år 1993 motsvarar ungefär 75 % av marknadsvärdes belopp.

Kan dotter A vid en framtida bouppteckning få ut värdet av gåvan som hon en gång fått men återlämnat?
För att en fastighet ska anses vara en gåva krävs det att det har upprättats ett skriftligt gåvobrev. I detta gåvobrev ska det framgå fastighetsbeteckning, att fastigheten utgör just en gåva och gåvobrevet ska även undertecknas av dotter A och dig, enligt 4 kap. 29 § samt 4 kap. 1 § Jordabalken. När gåvobrevet är påskrivet av er båda, så är gåvan fullbordad.

Vad jag förstår så är det din dotter A i detta fall som vill ge tillbaka gåvan. Jag förstår det även som att hon gjort detta genom ett gåvobrev ställt till dig. Detta gåvobrev är alltså endast giltigt, och sommarfastigheten kan ses som en gåva tillbaka till dig, om ni båda skrivit under även detta gåvobrev vilket jag förmodar har skett enligt omständigheterna som du nämner.

Jag utgår alltså från att det gåvobrev som din dotter A lämnat in angående att ge tillbaka sommarfastigheten till dig är giltigt enligt ovan nämnda formkrav, och gåvan har därmed fullbordats. Det innebär att hon lämnat tillbaka sommarfastigheten och kan därmed inte kräva att få ut värdet av gåvan vid en framtida bouppteckning. Den del du har i sommarfastigheten i dagsläget kommer hon i stället ha möjlighet att ärva vid din bortgång.

Om ja på föregående fråga, vilket värde har gåvan i så fall idag?
Eftersom din dotter A lämnat tillbaka sin del i sommarfastigheten och som jag tolkar det upprättat ett giltigt gåvobrev om detta som ni skrivit under, så har hon inte rätt att få ut värdet av detta igen som gåva vid en framtida bouppteckning. Hon kommer i stället att ärva i egenskap av bröstarvinge i enlighet med 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Något som dock är värt att nämna är att din andra dotter fortfarande har fått och behållit sin gåva av sommarfastigheten, och värdet av denna gåva kan bli aktuell vid bouppteckningen eftersom det utgör ett förskott på arv. Då är det värdet vid gåvotillfället som gäller enligt 6 kap. 3 § Ärvdabalken, och därmed sommarfastighetens marknadsvärde som ska räknas bort från hennes egen arvslott vid bouppteckningen.

I vilken prioritetsordning hamnar i så fall gåvan vid fördelning av dödsboets tillgångar?
Eftersom din dotter A inte har rätt till gåvan vid en bouppteckning, så kommer hon endast att ta del av din kvarlåtenskap genom arv som bröstarvinge som jag även nämnt ovan. Det innebär att något speciellt värde i dödsboet inte kommer att prioriteras åt dotter A i förhållande till den gåva som hon tidigare fått men lämnat tillbaka.

Om det inte finns tillgångar i dödsboet för att utbetala gåvans värde till A, kan hon då kräva dotter B att betala gåvovärdet?
Eftersom gåvan inte kan bli aktuell igen vid din bortgång, så blir denna fråga egentligen inte aktuell att svara på. Din dotter A kommer som nämnt att i stället ärva kvarlåtenskap som bröstarvinge. Det som dock kan nämnas här är att gåvor som utgör förskott på arv åt bara en av bröstarvingarna kommer inte behöva betalas tillbaka vid en bodelning enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken. Detta gäller även om kvarlåtenskapen i övrigt inte kommer räcka till att utgöra lika mycket åt en annan bröstarvinge. Din dotter som därmed behåller sin gåva av sommarfastigheten kommer inte behöva betala något till dotter A som lämnat tillbaka sin gåva.

Ett exempel på detta:
Om marknadsvärdet på sommarfastigheten var 300 000 vid gåvotillfället, och din ena dotter behåller sin gåva så har hon fått ett förskott på arv med 150 000, eftersom döttrarna fick hälften vardera. Vi tänker oss hypotetiskt att du vid din bortgång har 100 000 kronor i kvarlåtenskap i dödsboet. Då ska vi lägga till din dotters förskott till totala kvarlåtenskapen, som då blir 250 000. Detta ska sedan delas lika mellan dina döttrar, och arvslotten utgör då 125 000 vardera. Men problemet här blir då att det endast finns 100 000 kronor kvar i dödsboet, och din ena dotter har fått ett förskott på 150 000 kronor av sitt arv redan. I en sådan situation så kommer dotter A som lämnat tillbaka sin gåva att få hela dödsboets tillgångar på 100 000 kronor. Dottern som behöll gåvan av sommarfastigheten kommer därmed inte få något arv vid bouppteckningen, då hon redan fått förskott på detta med 150 000. Hon behöver dock inte lämna tillbaka något av detta till dotter A.

Sammanfattning
Jag uppfattar omständigheterna i din fråga att det inte finns något förbehåll om att gåvan av sommarfastigheten inte ska utgöra ett förskott på arv åt dina döttrar, vilket medför att gåvan kommer att utgöra just detta. Dotter A har vad jag förstår det som skrivit ett giltigt gåvobrev där hon lämnar tillbaka sin del av sommarfastigheten till dig. I och med att gåvan från henne till dig blir fullbordad, så har hon inte längre fått någon gåva av dig och då inte heller något förskott på arv. Det betyder att hon inte kan kräva att få ut detta värde vid bouppteckning vid din bortgång. Hon får heller inte någon prioritet på den gåvan som hon återlämnat vid bouppteckningen, och hon kan inte heller kräva detta värde av sin syster. Hon kommer i stället att ärva i egenskap av bröstarvinge, och dela lika på kvarlåtenskapen med sin syster. Systern som dock väljer att behålla sin gåva har fått ett förskott på arv och denna del kommer att avräknas från hennes arvslott sedan vid bouppteckning gällande dödsboets tillgångar.

Med detta, hoppas jag att jag uppfattat dina frågor och omständigheter korrekt, och att jag lyckats besvara din fråga. Har du fler frågor, är du alltid varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline!

Jag önskar dig en trevlig helg!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare