FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2018

Fastighet som säljes inom äktenskap

Min far äger en fastighet köpt inom äktenskapet. Fastigheten säljs nu. Vem skall ha pengarna nu och beskattas för försäljningen som görs under bestående äktenskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Ägaren av fastigheten är den som är lagfaren enligt 20 kap 1 § Jordabalken, alltså kan/ska ägaren sälja, förfoga, bestämma och beskatta fastigheten OM det inte gäller ett gemensamt boende. I din fråga framgår inte om fastigheten är en bostad, fritidshus eller en annan typ av fastighet.

Varför har fastigheten köpts? Är det för att din far och hans fru ska nyttja den tillsammans? Har hans fru bidragit med betalningar och underhåll av fastigheten? Om svaret är ja,kan detta handla om dold samäganderätt.

Dold samäganderätt består av tre kriterier.
1. Att egendomen inköpts för gemensamt bruk.

2. Att den make som inte utåt framträder som ägare (den påstått dolde ägaren) har lämnat ett ekonomiskt bidrag till köpet vid köptillfället. Om dessa två kriterier är uppfyllda, inträder följden (kriterium tre).

3. Att man antar att fastigheten skulle ägas gemensamt. Alltså om de två första kriterierna blir uppfyllda, så blir även det tredje det d.v.s. att äganderätten är gemensam.

Om dold samäganderätt föreligger har din fars fru rätt till en andel av fastigheten. Enligt Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt 1 § äger de båda fastigheten 50/50 och ska även beskatta den 50/50.

Annars är det som gäller i äktenskap att man endast kan skilja sig rik och inte gifta sig rik, eftersom var och en äger sitt även under äktenskapet.

Föreligger ingen dold samäganderätt är det din far som äger fastigheten ensam och ska han sälja den är den han som får pengarna och betalar eventuella avgifter som t.ex. skatt.

Hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare