Fastighet och arv

Hej. Har en fråga angående arvskifte. Vi är 7 syskon varav 1 syskon begärt arvskifte. 3 av oss vill behålla hemstället varav 3 vill dela upp det o 1 är utan intresse. Min fråga är då kan vi bli tvingade att sälja allt eller finns det nån lag att vi kan lösa ut våra övriga syskon? Tacksam för svar .

Lawline svarar

Hej,

Tack för er fråga.

Tilläplig lag är Ärvdabalken som ni hittar HÄR.

Där framgår att arvingarna ska förvalta dödsboet gemensamt (ÄB 18 kap 1 §). Om de inte kan komma överens om förvaltningen kan någon av dödsbodelägarna begära att rätten utser en boutredningsman att ta över förvaltningen (ÄB 19 kap 1 §). Boutredningsmannen får inte sälja fastigheten utan samtycke från samtliga delägare i dödsboet. Om samtycke inte ges kan boutredningsmannen begära rättens tillstånd att sälja fastigheten (ÄB 19 kap 13 §).

Det blir en förhandlingsfråga mellan syskonen huruvida de 3 som vill behålla hemstället kan lösa ut övriga syskon. Om lösning inte kan nås blir det aktuellt att utse en boutredningsman, denna kommer då att se till att var och en av arvingarna får ut de värde som motsvarar arvingens arvslott.

Ett första steg kan vara att låta göra en värdering av lägenheten. Vem som ska stå för kostnaderna för värderingen är också en förhandlingsfråga mellan syskonen och kan lösas via ett avtal. Om en boutredningsman utses kommer denne att dela upp kostnaden för värderingen jämt över syskonen.

Behöver ni hjälp med att skriva avtal erbjuder Lawline tjänster för detta. Klicka på AVTAL för mer information.

Hör gärna av er om det finns något mer ni undrar över.

Joakim WahlgrenRådgivare