Fasthållen mot ens egen vilja

Hej

Om man blir fasthållen i en hiss av en person. Vad är då brottsrubriceringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att kunna besvara din fråga måste en brottsrubricering fastställas.

Agerandet kan möjligen utgöra olaga frihetsberövande (4 kap. 2 § brottsbalken). Olaga frihetsberövande behöver inte bestå av att man låser in eller binder fast någon, utan kan bestå av nästan vad som helst som leder till att någon inte kan eller vågar förflytta sig så länge som frihetsberövandet inte är alltför kortvarigt. Det krävs dock att det har pågått en stund. Det avgörande blir i ditt fall om hur lång tid fasthållandet pågått. Jag kan emellertid inte uttala mig mer ingående eftersom jag inte vet hur lång tid det är fråga om.

I vilket fall som helst kan även ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken) aktualiseras. Om din situation måste ha upplevts som en typ av tvång och mycket obehaglig när du hölls kvar med aggressivt beteende av någon form, får ofredande sägas ha inträffat. Om personen som fasthöll dig genom att exempelvis greppat tag i din arm eller kläder under händelsen kan även det tala för ofredande.

Sammanfattningsvis kan det antingen falla under ofredande eller olaga frihetsberövande beroende på om hur lång tid fasthållandet pågått. Om fasthållandet pågått relativt kortvarigt skulle det kunna tala för ofredande istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare