FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/10/2017

Får underårig flytta hemifrån utan sina föräldrars samtycke?

Kan jag som 16 åring flytta till en annan ort, än den jag lever i nu med mina föräldrar, pga studier/gymnasium utan mina föräldrars samtycke?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Innan du är myndig har dina föräldrar både rätt och en skyldighet att bestämma över dina personliga angelägenheter, se 6 kap. 11 & 13 §§ föräldrabalken. Regeln säger förvisso också att vårdnadshavarna ska ta större hänsyn till barnets åsikter och önskemål allteftersom det blir äldre, men frågan om att flytta hemifrån är fortfarande dina föräldrars att avgöra. Innan du blir myndig har du alltså inte möjlighet att flytta hemifrån utan deras samtycke. Dina föräldrar har dessutom en långtgående tillsynsplikt över dig, oavsett om du befinner dig hemma eller på annan ort, och den kan avsevärt försvåras om du bor på annan ort, se 6 kap 2 § föräldrabalken.

Lycka till!

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare