Får tidigare partner slänga mina personliga ägodelar?

Hej! I januari separerade jag och minsambo, jag flyttade ut från hans hus. Sa till honom att om jag har glömt något som är mitt så kan du väl ställa ut det på verandan så hämtar jag. Fanns även en lillstuga där jag hade mycket personliga ägodelar, såsom minnessaker, skor osv. Bad honom flera ggr att låsa upp så jag kunde få hämta mina saker där, han låste aldrig upp så jag kom inte åt mina saker. Efter det så har han sagt att jag har haft chansen att hämta mina saker så nu är sakerna hans. Alla mina saker som var inlåsta har han kastat bort. Får han göra så? Med vänlig hälsning, Erika

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du flera gånger bett din ex-sambo att ge tillbaka dina privata ägodelar men han inte gjort det utan istället tagit/slängt det och du undrar huruvida detta är ok?

Till att börja med vill jag konstatera att din ex-partner inte har rätt att göra sig av med dina privata ägodelar oberoende av om du bett om de eller ej, sålänge han inte fått din tillåtelse. Ifall din ex-sambo har slängt sakerna har han gjort sig skyldig till olovligt förfarande (10:4 BrB). Om istället din ex-sambo har tagit sakerna och förflyttat dem har han gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8:8 BrB).

Jag råder dig att återige försöka prata med din före detta för att lösa situationen. Skulle det inte fungera är nästa steg att polisanmäla och/eller ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden för att återfå din egendom (1 och 4 §§ lag om betalningsföreläggande och handräckning). Mer information om detta finns på Kronofogdens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare