Får släkting och god man besluta att sälja och skänka bort dement kvinnas bohag?

Min fru som är bortgången sen 2004 ( vi har 2 barn) min fru hade 2 systrar som är ogifta ca 80år ,en är hemma för att få in systern på demensboende. Nu skall lägenheten tömmas med ganska fina möbler mm ( som mina barns morfar gjort) och som syster tog vid arv efter föräldrarna. Systern har utsett en God man ( en kusin till dom ) som vill ha ett bord o ett skåp och syster tycker är ok. Jag tycker det är konstigt att en God man kan få, eller köpa billigt. Frågan är det inte mina barns framtida arv ?.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Jag förutsätter utifrån din beskrivning att kvinnan i fråga saknar bröstarvingar och att det inte upprättats något testamente som ska gälla efter hennes bortgång.

Vem ärver när testamente saknas?

Är kvinnan i fråga ogift, samt utan både bröstarvingar och testamente så kommer arvet fördelas utifrån den legala arvsordningen. Det innebär att kvinnans arv överlåts till hennes syskon, då föräldrarna är döda. Arvet ska delas lika mellan syskonen, och dina barns mors del överlåts och delas mellan era barn. Det är definitivt dina barns framtida arv i det fall testamente saknas. Då mostern inte har några bröstarvingar kan hon ge och testamentera bort sin egendom precis som hon själv önskar. Det är endast bröstarvingar, som kan hävda sin rätt till arv från förälder och att den ska omfattas av en viss del av det som finns kvar i boet, den s k laglotten. Det är därmed bara bröstarvingar som har detta skydd. Fråga om arv efter mostern kan dock endast komma på tal efter att hon har gått bort, och aldrig innan.

Vad händer med den avlidnes egendom?

Vid dödsfall sammankallas dödsbodelägarna som tillsammans ska förvalta dödsboet. Dessa delägare är vanligtvis arvingar och det skulle i så fall bli dina barn och den kvarlevande systern som tillsammans bestämmer vilka åtgärder som ska tas. Ingenting får då säljas ur boet utan den andres vetskap. Ett dödsbo uppstår först när någon dör och absolut inte när en person drabbas av demens.

God man

Jag antar att den gode mannen har godkänts av överförmyndarkansliet, vilket ska ske oavsett om man är anhörig, närstående eller inte. En god man har till uppdrag att hjälpa någon annan att bevaka dennes rätt, förvalta egendom och sörja för dennes person. Den som har en god man till hjälp saknar inte rättshandlingsförmåga utan bestämmer själv över sin egendom. Detta innebär att ingen annan kan ge bort mosterns egendom, inte systern och inte den gode mannen. Dock blir det en problematisk fråga om en person med demens ger bort sin egendom. En sådan gåva kan i vissa fall begäras återgå. Den gode mannens uppdrag är att ta till vara på den dementa kvinnans rätt. Har inte kvinnan ordnat testamente är den tänkta arvsordningen så att hennes arv ska fördelas lika mellan hennes systrar, och den rätten ska den gode mannen se till att skydda.

Ge bort annans egendom

Det faller sig naturligt att det är olagligt att sälja någon annans egendom och fråga om bedrägeri eller förskingring kan aktualiseras i detta fall. Det är högst problematiskt att skänka bort värdefull egendom från en dement person eller att plocka värdefulla saker ur ett dödsbo innan alla tillgångar och skulder dokumenterats. Dels för att det måste kontrolleras om det finns borgenärer som har rättigheter i boet, men också för att det finns risk att det uppstår en orättvis fördelning av arvet. Utdelning av en dement persons bo kan endast ses som gåvor och förskott på arv, men det är likväl endast ägaren själv som kan godkänna vad som ska ske med egendomen. Det bör därför ske en rimlig avvägning mellan den dementes godkännande och att den gode mannen anser att det är en korrekt utdelning av den dementes egendom. Att som god man köpa dyra saker billigt från en dement person är verkligen anmärkningsvärt och inte det minsta legitimt.

Vad kan du göra?

Om en avyttring av kvinnans bo inte har skett på ett korrekt sätt kan du naturligtvis klaga, anmäla och på så vis skydda dina barns rätt till arvet. Den som gett bort egendom kan då förpliktas att återbära egendomen tillbaka till boet eller ersätta dess värde.

Det finns flera saker du kan göra i denna situation.

1. Du kan anmäla den gode mannen till överförmyndarnämnden för att kvinnan ska få någon som seriöst utför sitt arbete med att bevaka hennes rätt. En sådan anmälan kan vem som helst göra som upptäcker att en god man agerar oetiskt.

2. Om du tror att systern och den gode mannen har gett bort kvinnans egendom utan hennes samtycke kan du anmäla dem till polismyndigheten för bedrägeri alternativt förskingring.

3. Du kan även begära att gåvorna ska återgå om du anser att det har skett med mosterns godkännande men att hennes demens förvirrat henne i beslutet. Det kan ske genom en stämningsansökan till tingsrätten.

Jag rekommenderar att du kontaktar systern och försöker nå en överenskommelse med henne hur arvet till barnen ska skyddas. Framför om barnen har några särskilda önskemål. Den egendom som systern skänker bort kommer att räknas av från hennes del av arvet utifrån de sålda sakernas värde, och inte köpesumma. Skillnaden i värde är att anse som gåva. Du behöver meddela barnens rätt, till systern, innan du går vidare med en anmälan eller stämningsansökan. Det är av stor vikt att komma ihåg att den dementa kvinnan inte gått bort och har därmed rättshandlingsförmåga. Dessa två kan därför inte ge bort hennes egendom utan hennes medgivande. Kontakta en jurist om ni inte når samförstånd för att mer i detalj kunna granska situationen, och gör sedan en anmälan om du upptäcker att det föreligger skäl att göra det.

Jag hoppas du fått ett någorlunda svar på din fråga, du har alltid möjlighet att återkomma med följdfrågor.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare