Får stämmoordförande vara protokollförare?

Vi har en ekonomisk förening, när vi har årsmöte utses en ordförande för mötet. Sen utser ordföranden en protokollförare och då utser han sig själv att sköta protokollet. Får han verkligen göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar 7 kap. 10 § 4 st. är det stämmoordförandens skyldighet att se till att protokoll förs vid föreningsstämman. Denna skyldighet uppfyller ordföranden genom att antingen själv föra protokoll eller utse någon annan att göra det. Det är alltså helt i sin ordning att ordföranden också är protokollförare.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare