FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/12/2018

Får min mamma behålla mitt underhållsbidrag?

Hej! Jag är 17 år och min mamma har ensamvårdnad på mig. Hon får 1500kr i månaden för att hon är ensamstående, och pengarna betalas ut av Försäkringskassan på grund av att min pappa inte betalar något. Men till min fråga, jag har inte bott hemma hos min mamma på flera månader, utan bor hos min pojkvän i hans lägenhet. Han har under flera månaders tid betalat all mat osv till mig. Min mamma har inte betalat något, fast hon får 1500kr som ska gå till mig. Hur ska jag göra? Har mamma rätt att behålla dom där 1500kr själv även fast jag inte bor hemma eller ska dom gå till mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om du har rätt till bidraget som din mamma får eftersom hon har ensam vårdnad över dig.

Enligt svensk lag ska föräldrar svara för underhåll åt barnet, efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga (7 kap. 1§ st 1, föräldrabalken).

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet går i skolan (grundskola eller gymnasium) efter att barnet fyllt 18 år, är föräldrar underhållsskyldiga fram tills att skolgången är avslutad, men högst fram tills att barnet fyller 21 år (7 kap. 1§ st 2, föräldrabalken).

I kostnaderna för barnets underhåll ska var och en av föräldrarna bidra efter sin förmåga (7 kap. 1§ st3, föräldrabalken).

Slutligen, ska en förälder som inte varaktigt bor tillsammans med barnet, eller inte har vårdnad om barnet, vara fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhåll till barnet (7 kap. 2§ föräldrabalken). Om föräldern inte har möjlighet att betala, kommer Försäkringskassan betala istället för föräldern.

Eftersom du är 17 år, svarar din mamma för ditt underhåll. Din mamma får barnbidrag samt underhållsbidrag för att kunna försörja dig. Hon får utöver detta även bostadstillägg för att kunna betala hyran (om du är folkbokförd hemma hos henne, och inte hos din pojkvän). Då du inte har bott hemma hos din mamma under en längre tid, har inte behovet av att köpa mat (och annat dylikt) uppkommit, men din mammas underhållsskyldighet består fram till dess att du avslutar dina gymnasiestudier (om du går på gymnasiet, annars tills du fyller 18 år). Du har därför rätt till både ditt barnbidrag och underhållsbidrag, för att kunna försörja dig själv med hänsyn till din ålder och dina behov.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare