FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/11/2018

Får min arbetsgivare läsa min arbetsrelaterade e-post?

Hej,

Min arbetsgivare har lagt till min jobbmail på hans egna mejl. Vilket betyder att han kan läsa mina mejl precis när han vill. Lika så flyttar han över mejl från vår service mejl till min mejl och tvärt om.

Jag har inte gjort något med min mejl som skulle kunna vara illojalitet eller brottslighet, inte ens skickat ett ända privat mejl från den.

Är detta lagligt att ha tillgång till min mejl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din arbetsgivare kontrollerar din arbetsrelaterade e-post.

Arbetsgivaren har rätt att ta del av arbetsgivarens arbetsrelaterade e-post.

Arbetsgivaren har rätt att kontrollera att företagets riktlinjer för användningen av utrustningen följs. Dessa uppgifter får lagras under en begränsad tid och får endast granskas av behöriga personer.

Övervakningen av e-post får emellertid inte utövas i strid med lag eller god sed.

Vid bedömningen av om kontrollen strider mot god sed ska en avvägning göras mellan arbetsgivarens intresse av att genomföra kontrollåtgärden och arbetstagarens intresse av att värna om sin personliga integritet.

Europadomstolen gjorde det citerade uttalandet i anslutning till en tvist om arbetsgivaren hade rätt att läsa arbetstagarens e-post: "inte är orimligt att en arbetsgivare skulle vilja verifiera att anställda fullföljer sina professionella uppgifter under arbetstid". Arbetsgivaren i fråga menade att han hade gått in på hans anställdas epost för att undersöka kommunikationen med kunder och kollegor.

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare