Får min arbetsgivare ändra mitt schema?

Hej! Jag är timmanställd i en matbutik. Det står i kontraktet att jag ska minst få jobba 13 h i veckan men jag har fått schema ca 4 pass i veckan vilket är många fler timmar. Detta schema är fram till 7 december. Jag ska bara jobba fram till i slutet av november och sedan åker jag på långresa. Nu har jag förstått det som att dom är irriterade på mig eftersom jag ska åka och att dom vill ta bort mitt schema. Kan dom göra det fast jag har fått schemat redan?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga är du timanställd. Denna typ av anställningsform är i regel en mer osäkrare form av anställning än en heltidsanställning.

Gällande regleringar
Eftersom du är timanställd förutsätter jag att du har upprepade korttidsantsällningar hos dina arbetsgivare. Detta betyder att när arbetsgivare erbjuder dig ett eller flera arbetspass och du tackar ja till detta har ett "nytt" tidsbegränsat anställningsavtal kommit till stånd. Detta avtal betyder att du ska arbete de pass du sagt ja till och din arbetsgivare ska betala dig lön för de aktuella arbetspassen.

Viktigt att tänka på
Vid träffande av ert anställningsavtal, dvs när du blev schemalagd kan din arbetsgivare förbehålla sig rätten att ändra, ta bort eller lägga till arbetspass. Har ingen sådant avtalats tecknats saknar din arbetsgivare rätten att ta bort dig från dina schemalagda arbetspass. Avtalet kan träffas muntligt eller skriftligt. Dock kan du och din arbetsgivare komma överens om ändring i schemat, dock krävs det ditt godkännande.

Sammanfattningsvis
Har du godkänt ditt schema har din arbetsgivare inte rätt att ändra ditt schema utan ditt samtycke. Det du däremot kan göra att är förhandla bort dina pass i början på December. Om inte din arbetsgivare är villig att göra kan inte du uppfylla din del av avtalet, att jobba alla schemalagda pass du sagt ja till. Då har tyvärr din arbetsgivare rätt att säga upp samtliga pass och göra en ändring i schemat, dock har du alltid rätt till dina 13h i veckan enligt ditt avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare