Får min 15-åriga son bestämma hos vilken av föräldrarna han vill bo hos?

Hej!

Jag har ett barn, en son med en narcissistist. Barnens pappa accepterar inte när sonen är sjuk eller skadad. Pappan kräver ändå att sonen ska gå till skolan och delta på fritidsaktiviteter. Pappan tillåter inte vår son att tycka, tänka och känna själv och skuldbelägger vår son. Det är vad pappan vill som gäller. Pappan har ingen empati öht. Nu vill sonen som är 15 1/2 år bo hos mig på heltid. Är det ok enligt lag och kan pappan vinna i denna frågan?

Jag har erbjudit sonen samtalskontakt med psykolog/terapeut om han vill, men det vill han inte. Inte just nu iaf.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad finns i föräldrabalken (1949:381).

Det är barnets föräldrar som har rätt att bestämma vart barnet ska bo. Någon absolut rättighet för barnet att bestämma själv vart det ska bo tillfaller inte barnet förrän det fyller 18 år.

Större hänsyn tas dock till vart barnet vill bo ju äldre det blir. Det finns i praxis en del domar som etablerat utgångspunkten att när barnet fyllt 12 år så ska barnet få större inflytande i beslutet. Barnet har dock som sagt ingen absolut bestämmanderätt förrän det blir myndigt vid 18 års ålder.

Barnets pappa bör alltså ta hänsyn till er sons åsikt om var han vill bo, men han har fortfarande rätt att neka att han ska bo hos dig på heltid. Vid beslut som gäller barn ska alltid barnets bästa beaktas (6 kap. 2 a 1 st.). Om du upplever att din son inte mår bra av att bo hos sin pappa kan du stämma pappan i Tingsrätten för att på så sätt få ensam vårdnad över er son (6 kap. 5 §). Det bästa vore dock såklart om ni gemensamt skulle kunna komma till en överenskommelse, utan att behöva blanda in domstol. Varje kommun har en skyldighet att erbjuda sina invånare familjerådgivning (5 kap. 3 § socialtjänstlagen (2001:453)). Där kan ni få hjälp att diskutera frågan med en sakkunnig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare