Får man testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till en organisation?

Hej! Min sons farmors syster har testamenterat allt till en organisation! Tillfaller inget mig och min halvsyster då? Hon hade inga andra släktingar i livet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga och utgår från i mitt svar att din mors syster har avlidit (din sons farmors syster) och du nu undrar om testamentet som testamenterar hela kvarlåtenskapen till en organisation är giltigt.

Huvudregeln är fri testamentationsrätt

Regleringen om arv finns i ärvdabalken (ÄB). En person som har fyllt 18 år får genom ett testamente reglera hur dens kvarlåtenskap ska fördelas efter dennes död (9 kap. 1 § ÄB).

Den legala arvsordningen som framgår i ärvdabalken gäller endast om det INTE finns något testamente som reglerar hur kvarlåtenskapen ska fördelas. Den som skriver testamentet (testatorn, din mors syster) har alltså en frihet i att förfoga över sin egen egendom som hon önskar.

Undantaget till testamentationsfriheten

Genom ett testamente kan man reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter ens död. Men något man ska veta att oavsett vad som står i ens testamente har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är hälften av arvslotten, dvs hälften av det man skulle ärva om inget testamente var upprättat (7 kap. 1 § ÄB). Det är alltså möjligt att inskränka en bröstarvinges arvslott till hälften genom ett testamente.

Laglotten är dock något som endast tillkommer bröstarvingar, det vill arvlåtarens barn och barnbarn och så vidare i rakt nedstigande led. Du och din halvsyster är alltså inte att betrakta som bröstarvingar och har därmed ingen rätt till arv efter mors avlidna syster.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare