Får man spela in ett telefonsamtal?

Om jag och en vän har telefonsamtal, får han/hon spela in utan att jag gett godkännande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedveten om att inspelning sker, samt att den som spelar in samtalet inte själv deltar i samtalet. Så med andra ord det är två villkor som behöver vara uppfyllt för att det ska blir olovligt avlyssning. 1. De som blir inspelat är omedvetna om att inspelningen sker. 2. Personen som spelar in samtalet deltar inte i samtalet, 4 kapitel 9a § brottsbalken (BrB).

Därmed kan man motsatsvis utläsa att det är fullt tillåtet att spela in samtal som man själv är delaktig i. Det krävs inte heller att de andra samtalsparterna är medveten om att samtalet spelas in, så länge personen som spelar in själv deltar i dialogen. Denna regeln gäller oavsett om samtalet sker genom telefon eller öga mot öga.

I ditt fall:

Så svar till din fråga blir det att ja det är tillåtet för din vän att spela in samtalet då din vän deltar i samtalet själv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare