Får man semestersättning för jour och OB?

Stämmer semesterersättningen?

På min lönespec står det timlön, OB, jour vardag, jour helg och semesterersättning, som är exakt 12% av timlönen. Borde den inte beräknas på OB och jour också? Dvs 12% på allt och inte bara timlönen?

Det gäller ett stort företag inom personlig assistans med kollektivavtal, jag är timanställd.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterersättning regleras i semesterlagen. Denna lag är tvingande till arbetstagarens fördel (2 § semesterlagen). Det finns dock ett undantag som ger fackförbund rätten att avvika från lagen i kollektivavtalet (2a § semesterlagen).

Om inte ditt fackförbund avtalat bort detta så ska semesterersättning täcka all fast och rörlig förvärvsinkomst från tjänst in. Detta innebär att OB, jour, provision och allt annat som innebär en inkomst för dig från företaget ska ge semesterersättning. Då du är timanställd använder man procentsregeln för att räkna ut din semesterersättning. Huvudregeln för denna uträkningsmetod är att företaget ska betala ut 12 % av den förfallna inkomsten, alltså det som står på ditt lönespec, i semesterersättning (16b § semesterlagen).

Jag rekommenderar att du tar kontakt med ditt fackförbund och hör med de vad som gäller i ditt fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare