FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/01/2023

Får man resa utomlands om man är dömd för sexualbrott?

Hej vill fråga till vilka länder för man inte resa om man har blivit straffad för sexualbrott tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I de flesta fall finns det inget som hindrar någon som blivit dömd för brott, däribland sexualbrott, från att resa utomlands. Dock kan det faktum att någon blivit dömd för brott påverka möjligheterna till att få tillstånd att resa in i vissa länder eftersom du kan tillfrågas om du tidigare blivit dömd för brott under processen. Det går inte att ge något klart svar på hur din ansökan om inresetillstånd skulle behandlas, då det beror på landet och vilken bedömning de gör i det enskilda fallet. Generellt kan det sägas att inresetillstånd till t.ex Usa eller Japan löper risk att nekas om sökande blivit dömd för ett grovt brott. Om du är medborgare i Sverige eller annat EU-land kan du däremot resa visumfritt och det föreligger inget hinder om man förekommer i belastningsregistret, förutsatt att straffet för brottet är avtjänat och man inte har reseförbud som meddelats av åklagare eller domstol (25 kap. 3 § Rättegångsbalken).

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp och om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma till Lawline!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare