FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2018

Får man resa om man är dömd för villkorlig dom?

Hej

Jag blev dömd för villkorligt dom för bedrägeri första gång. Kan jag resa som vanligt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man är dömd till villkorlig dom finns det ingen föreskrift som hindrar en från att resa. Dock ska man vara medveten om att den villkorliga domen är underkastad en prövotid på två år enligt 27 kap. 3 § brottsbalken. Om man inte sköter sig kan åklagaren ansöka om förändring av din villkorliga dom. Utöver det ska man under prövotiden finnas skötsam enligt 27 kap. 4 § brottsbalken. Det innebär således att du kan resa som vanligt.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare