Får man lov att undanhålla ett testamente?

Hej! Min pappas sambo har i samband med att hon flyttar ifrån min far, brutit upp ett arkivskåp i hemmet för testamente förvarades och flyttat det till en plats vi barn inte vet var. Är det ok att göra så? Vi har heller inte gått del av testamente, kan vi bestrida det på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida det egentligen är tillåtet att undanhålla ett testamente eller inte, samt vad du som arvinge kan göra åt detta. Jag kommer därför att redogöra för detta i mitt svar nedan. Om du upplever att jag missförstått din fråga, eller om mitt svar väcker nya frågor hos dig, är du varmt välkommen att ställa en ny fråga så försöker vi besvara även den så gott vi kan. Frågor om brott och straff finns i brottsbalken (BrB)

Får man lov att undanhålla ett testamente?

Det kan vara brottsligt att undanhålla ett testamente på det sätt som du beskriver att sambon undanhåller din fars testamente. Brottsrubriceringen "stöld" förutsätter att sambon olovligen ska ha tagit testamentet som inte tillhör denne med avsikt att tillägna sig det och om detta resulterar i skada (8 kap. 1 § BrB). Brottsrubriceringen "egenmäktigt förfarande" kräver istället att sambon olovligen tagit testamentet med avsikt att behålla det (8 kap. 8 § BrB). Det är med andra ord en "lättare väg" att anklaga sambon för egenmäktigt förfarande än stöld. Det beror på att det är vara svårare att bevisa rekvisit som uppsåt att tillägna sig testamentet samt att förfarandet i fråga ska ha resulterat i skada (även om ekonomisk skada också räknas). Vid ett tillfälle har en person även dömts för brottet "hindrande av urkunds bevisfunktion" efter att denne undanhållit ett testamente (14 kap. 4 § BrB). Slutsatsen blir att det inte är tillåtet att ta ett testamentet från den plats det ska förvaras för att därefter gömma den för andra arvingar. Om man väcker talan och får målet prövat i domstol skulle ett sådant förfarande kunna klassas som brottsligt - förslagsvis som stöld, egenmäktigt förfarande eller hindrande av urkunds bevisfunktion.

Vad kan man som arvinge göra åt saken?

Eftersom undanhållandet kan klassas som brottsligt skulle du som arvinge kunna väcka talan mot sambon i domstol. Ett annat råd skulle vara att uppmana din far att upprätta ett nytt testamente så snart som möjligt. Ett senare upprättat testamente gäller nämligen före ett tidigare upprättat testamente. Om din far upprättar ett nytt testamente blir alltså det testamente som sambon undanhåller utan verkan. Det framgår visserligen inte av din fråga huruvida din far har avlidit eller inte. Om det skulle vara så att han redan avlidit är detta råd är såklart inte möjligt. Då skulle rådet att väcka talan vara av större vikt. Om du behöver ytterligare vägledning, eller juridiskt stöd i en sådan process, är du välkommen att kontakta Lawlines jurister. Du når de på följande:

Telefon: 08-533 300 04

Mejl: info@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare