Får man lägga upp en bild på en snattare på snapchat?

Om jag skulle vara butikschef för en ICA butik. Och vi skulle ta en snattare skulle det vara olagligt att lägga ut en bild på han på snapchat då? Och en annan fråga på de här. Om det skulle vara olagligt här i Sverige skulle det fortfarande vara olagligt om man skicka bilden till ett annat land? T.e.x om jag tar bilden i butiken på snattaren sen skickar den till nån som har startat en snapchat konto utomlands som sedan lägger upp den där ifrån det landet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är olagligt att lägga ut en bild på en snattare på snapchat. För det första kan det vara förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Detta för att du utpekar personen som brottslig. För det andra kan det, beroende på vilka uppgifter du skriver på bilden, även strida mot dataskyddsförordningen (GDPR). Detta för att en bild anses vara en personuppgift (se definition i art 4 dataskyddsförordningen). Enligt dataskyddsförordningen kan det vara otillåtet att skicka vidare uppgifter till ett annat land, beroende på vilket landet är (art 44-46 dataskyddsförordningen).

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare