FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2018

Får man köra i Sverige med utländskt körkort om man inte får inneha svenskt körkort?

Hej, jag är desvärre kört olovligt och blivit straffad för det. Om jag hypotetiskt skulle ta körkort utomlands, dvs italien. Påverkar min "prick" min förmåga att köra lagligt i sverige med italienskt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Utländska körkort tagna inom EES är generellt giltiga även i Sverige om de är giltiga i ursprungsstaten, och kan även gå att konvertera till ett svenskt körkort. Dock gäller svenska regleringar fortfarande för personen som kör, detta innebär bland annat att du måste vara 18 för att köra bil i Sverige. Att svensk reglering gäller innebär också att om du har ett återkallat eller omhändertaget svenskt körkort får du inte köra lagligt i Sverige med ett utländskt körkort även om det i princip är giltigt. Sammanfattningsvis kan sägas att om du av någon anledning inte får inneha ett svenskt körkort får du inte heller köra i Sverige med ett körkort utfärdat i ett annat land.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare