Får man köra en bil med en passagerare som besitter narkotika?

Om jag kör bil och min kompis har på sig relativt stora mängder knark såsom kokain och tramadol. Kan vi andra i bilen åka dit om vi blir stoppade och visiterade?

Lawline svarar

Hej,

stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga förstår jag det som att du undrar vad som händer med föraren av bilen ifall polisen stoppar dennes bil och en av passagerarna har narkotika på sig. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av narkotikastrafflagen (NSL).

Utifrån omständigheterna gör passageraren sig skyldig till innehav av narkotika (1 § första stycket sjätte punkten NSL).

Föraren av bilen, alltså du, blir inte skyldig till medhjälp enbart för att ha transporterat en passagerare som besitter narkotikaklassade substanser (5 § NSL). Däremot finns det omständigheter som kan göra att du som förare anses skyldig till medhjälp. Detta om du exempelvis kör dina kompisar till och från narkotikaförsäljning (1 § första stycket fjärde punkten och 5 §NSL).

Vanligtvis måste man anmäla brott till polisen, annars kan man göra sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott (23 kap. 6 § första stycket brottsbalken). Men för att detta brott ska bli aktuellt krävs det att det är särskilt föreskrivet, en sådan föreskrift finns inte i  narkotikastrafflagen. Du måste därför inte anmäla till polisen om du vet att din passagerare besitter narkotika.

Slutsatsen blir därför att du som förare inte gör dig skyldig till något brott för att du har passagerare som besitter narkotika. Det kan däremot räknas som medhjälp, men beror då på omständigheterna i det enskilda fallet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare