Får man knuffa ut en oinbjuden gäst?

Hej!

Min kompis har kommit hem till mig oinbjuden efter jag sagt flera gånger att det inte var ok. Jag släppte in henne, men jag sa att detta inte var ok, och sagt tydligt flera gånger "gå hem", efter ungefär en halvtimme så puttade jag ut henne fysiskt utan, enligt mig iaf, övervåld.

Har man rätt att fysiskt kasta ut ovälkomna gäster som inte hotar mitt liv eller min egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så att du undrar om du begått något brott genom att knuffa ut din oinbjudna kompis från ditt hem.

Rätt till nödvärn:

Nödvärn är en så kallad rättfärdigande omständighet som regleras i brottsbalken 24 kap. 1 §. Det innebär att det är tillåtet att begå en annars brottslig gärning om nödvärnsrätt föreligger. En av nödvärnssituationerna är just om någon vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse (24 kap. 1 § andra stycket fjärde punkten brottsbalken).

För att handlingen ska vara rättfärdigad krävs dock att den inte är uppenbart oförsvarlig. För att avgöra detta beaktar man angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt.

I ditt fall:

Genom att knuffa din kompis har du eventuellt gjort dig skyldig till brottet misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken). Utifrån det du har beskrivit så förelåg det dock en nödvärnssituation. Eftersom du gett din kompis flera tillsägelser och kompisen ändå inte lämnade din bostad och bara använt dig av relativt lite våld så var ditt agerande rättfärdigat. Det innebär att om din kompis skulle anmäla knuffen så kan du hävda att du begått misshandeln i nödvärn och därmed slippa straffansvar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare