FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/04/2017

Får man hälften av sin makes skulder vid skilsmässa?

Hej min man och jag ska skiljas. Fått veta att han tecknat en massa lån och tagit flera kreditlån bakom min rygg o utan min vetskap. Då han vägrar visa min hur mycket skulder det rör sig om blir jag orolig. Han hotar med att 50% av skulderna nu vid skilsmässa kommer bli mina att betala. Är det så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att varje person ansvarar över sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det kan man också se i regeln som säger att om ens make går i konkurs behöver man inte själv få sin egendom utmätt.

Vad som ska ingå vid en bodelning: Det som ska ingå vid en bodelning är det som kallas giftorättsgods. Vad som ska räknas som giftorättsgods är i princip all gemensam egendom, allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendomar kan bli enskild egendom tillexempel genom testamente, gåva eller äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Detta betyder att era tillgångar kommer räknas ihop, så som era pengar och ert gemensamma bohag (möbler och liknande).

Hur bodelning går till – skulderna räknas av: Först kollar man på vad ni har för egendom och om det är giftorättsgods. Säg att ni vardera har 300 000 i egendom som är giftorättsgods och ska räknas in i bodelning. Då kollar man sedan på om ni har skulder och räknar av dessa(11 kap. 2 § äktenskapsbalken). Jag gör en liten uppställning för att lättare visa hur det blir.

Du:

Giftorättsgods: 300 000 kr

Skulder: 0 kr

Din man:

Giftorättsgods: 300 000 kr

Skulder: 200 000 kr

Då kommer erat totala giftorättsgods bli 400 000 kr. 300 000 kr från din egendom och 100 000 kr från din man. Detta delar man sedan på två och man får fram vad ni får vardera (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Är det däremot så att uppställningen ser ut såhär:

Du:

Giftorättsgods: 300 000 kr

Skulder: 0

Din man:

Giftorättsgods: 100 000 kr

Skulder: 200 000 kr

I detta exemplet blir det totala giftorättsgodset 300 000 kr och han har kvar en skuld på 100 000 kr. Detta är på grund av huvudregeln att en make själv ansvarar för sina skulder och den andra aldrig ska behöva betala det. Så du kommer aldrig behöva ta över din mans skulder och betala dessa, däremot kan du få ut mindre egendom i en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare