FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/08/2023

Får man göra lumpen om man har fått en straffvarning?

Halloj. Jag blev tagen för snatteri (stöld på 1300kr men allt förutom 80kr skrotades) och jag fick en straffvarning. Jag vill gå lumpen, är 17år idag. Vad vet ni om lumpen och straffvarningar? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring om det går att göra lumpen om man har fått en straffvarning.

En straffvarning är endast en varning

När en person under arton år begår ett enklare brott kan åklagaren välja att inte väcka åtal. Det innebär att man inte döms till något straff, utan endast blir varnad. Ringa stöld är, som i ditt fall, ett exempel på brott där straffvarning kan komma ifråga.

En straffvarning bör inte leda till ett direkt avslag på din ansökan

Om du har blivit dömd för ett brott kommer du få avslag på din ansökan. En straffvarning innebär dock inte att du har blivit dömd i domstolen och bör därmed inte leda till ett direkt avslag. Om du sedan går vidare i rekryteringsprocessen kommer ditt belastningsregister att undersökas. En straffvarning, för en person under 18 år,  syns i belastningsregistret i tre år efter beslutet, (17§, punkt 11, lag om belastningsregister). Din straffvarning finns i nuläget fortfarande kvar i belastningsregister, och Försvarsmakten kommer ta ställning till om du är lämplig för lumpen. Hur deras bedömning kommer se ut kan jag tyvärr inte svara på.

Slutsats och rekommendation

Sammanfattningsvis har du inte blivit dömd för ett brott, men det finns fortfarande kvar i belastningsregistret. Försvarsmakten kommer genomföra en lämplighetsbedömning i samband med rekryteringsprocessen och fatta beslut om du blir antagen eller inte. Du skriver i din fråga att du vill göra lumpen och jag rekommenderar dig därför att söka in. Om du inte blir antagen kan du söka igen när straffvarningen inte längre syns i belastningsregistret.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare