FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2018

Får man göra en privatplacering utan socialnämndens medgivande?

Kan man göra en privatplacering av barn under 15 år, utan socialtjänstens medgivande? Familjen är en känd, trygg familj för barnet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att göra en så kallad privatplacering av ett barn måste man ha socialnämndens medgivande enligt 6 kap. 6 § Socialtjänstlag (SoL) oavsett barnets ålder (upp till 18 år). I 6 kap. 6 § SoL står det tydligt att man inte får placera ett barn för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör föräldrarna eller en annan som har vårdnad över barnet. Om man åsidosätter socialnämndens medgivande så kan man bli ålagd att betala böter enligt 16 kap. 6 § 2 p. SoL. Om man hade valt att placera barnet hos en förälder som inte har vårdnaden gäller inte 6 kap. 6 § SoL.

Detta medgivande som krävs av socialnämnden innebär att socialnämnden ska försäkra sig om att förhållandena i hemmet som barnet är tänkt att placeras i är tillfredställande och för att förstå skälet bakom privatplaceringen. Det är ingen annan än socialnämnden som får utreda förhållandet i placeringshemmet. Om man gör en privatplacering ska socialnämnden enligt 6 kap. 8 § SoL minst en gång var sjätte månad överväga om placeringen fortfarande är nödvändig.

Slutsatsen är således att ni måste inhämta socialnämndens medgivande innan ni placerar barnet, annars kan ni både bli bötfällda och barnet kan komma att flyttas från det placerade hemmet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare