Får man förbjuda en granne från att röka på balkongen?

Hej! I vår uppgång I bostadsrätten bor 15 personer på tre våningar. Fastigheten var inflyttningsklar för ett år sedan. Vi är tre familjer som har diskuterat vad vi upplever som mycket störande. En boende röker mycket på sin balkong. Röken kommer in på våra balkonger och lägenheter, både på bottenvåningen och och högst upp. Går inte att hålla röken ute även om vi stänger våra inglasade balkonger och har balkongdörren stängd till lägenheten. Föreningens ordförande säger att det inte går att förbjuda rökning på balkonger. Ska vi behöva stå ut med att en rökare utsätter oss för detta obehag med ständig röklukt så vi inte kan använda våra balkonger och måste ha fönstren stängda. Attt bli passiv rökare kan dessutom inte vara bra för hälsan. Tacksam för om vi kan få svar med något förslag till lösning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är det som gäller?

Det finns ingen lag som förbjuder rökning i en bostadsrätt eller på tillhörande balkong. Som bostadsrättsförening har man endast rätt att förbjuda rökning i allmänna utrymmen, till exempel i ett trapphus, men däremot inte i en bostadsrättshavares lägenhet eller balkong.

Det går således inte att förbjuda rökning på balkongen. Däremot kan du titta i föreningens stadgar och se om det står något om rökning där - till exempel kan det stå att alla boende ska undvika att röka på balkongen. Om det skulle vara så att det står så i stadgarna kan styrelsen isåfall uppmärksamma grannen på vilka regler som alla boende i föreningen har att följa. Du skulle även kunna försöka prata med din granne och förklara vilket problem dennes rökning är för er andra boende i huset.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare