Får man filma någon utan samtycke?

Hej Lawline, Min kollega hotade mig häromdagen med att jag hade begått ett allvarligt brott när jag på jobbet filmade honom och en annan kollega när vi skojade. Vi jobbar på ett lager. Det var inte i någon känslig miljö och dom var fullt påklädda. Han hotade med att jag hade gjort mig skyldig till kränkande fotografering och att om han kunde polisanmäla mig för det och att man då kan få upp till 2 års fängelse? Jag har läst en del om detta nu och jag är osäker på om detta verkligen anses vara olagaligt eftersom det inte varit någon känslig miljö?? Måste jag fått samtycke innan kanske? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lagligt att filma/ fotografera någon utan dennes tillåtelse i Sverige. Det finns ingen allmänn lag som förbjuder människor från att filma/fotografera andra, och det finns heller ingen generell lag som kräver samtycke för all fotografering och filmning av andra. Det bör dock noteras att rätten kan inskränkas i vissa fall av brottsbalken (BrB)

Kränkande fotografering

Att olovligen i hemlighet fotografera/filma någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande utrymme är olagligt, enligt 4 kap. 6 a § BrB. Det innebär alltså att det endast är olagligt att filma en person i dessa specifika miljöer. Om detta anses vara kränkande fotografering kan straffet vara böter eller upp till två års fängelse.

Ofredande

Att fysiskt antasta någon annan eller utsätta någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande utgör brottet ofredande, enligt 4 kap. 7 § BrB.  Att fotografera eller filma någon kan räknas som en störande kontakt, men handlingen måste också vara avsiktlig för att kränka personens frid på ett påtagligt sätt. Om du fortsätter att filma någon trots att personen har sagt nej kan du göra dig skyldig till brottet ofredande. Straffet för ofredande kan vara upp till ett års fängelse.

Slutsats

Baserat på den information jag har fått är bedömningen att du inte har begått något brott genom att filma dina kollegor på lagret. Det är alltså beroende av sammanhanget och omständigheterna under vilka en person blir fotograferad eller filmad för att avgöra om en sådan handling är olaglig eller inte.

Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare