FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/12/2022

Får man äga en bostadsrätt eller ha en hyresrätt enligt svensk lag vid köp av bostad utomlands?

Hej, Jag funderar på att sälja min bostadsrätt i Stockholm och ta en hyresrätt i Stockholm istället. Men funderar på om jag ska köpa boende i södra Spanien, är det möjligt?Vet att man tex inte får äga bostadsrätt och ha en hyresrätt samtidigt i Stockholm men om man köper bostad utomlands? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar över om du får äga en bostadsrätt eller hyra en hyresrätt och samtidigt köpa eller äga ett boende i Spanien. I mitt svar kommer jag redogöra för vad som gäller enligt svenskrätt.

Vad gäller om man köper bostad utomlands?

Det finns ingen svensk lag som hindrar dig från att köpa boende i Spanien oavsett om du har en hyresrätt eller bostadsrätt i Sverige. Däremot kan en hyresvärd eller bostadsrättsförening ha rätt att avtala om villkor som innebär att du inte har rätt att äga eller hyra flera boenden samtidigt, detta regleras då i avtal inte i lag. I Spanien kan det finnas annan lagreglering och det är klokt om du undersöker detta innan du köper boende i Spanien. Vi på lawline kan endast ge råd angående vad som gäller enligt svensk lag, inte spansk lag. Om du är intresserad av att köpa ett boende i Spanien kan du behöva öppna ett konto i en spansk bank samt införskaffa ett NIE-nummer, en typ av skatteidentifikations nummer, för att kunna köpa ett boende. Jag skulle rekommendera dig att anlita en mäklare och advokat som kan säkerställa att affären sker på ett korrekt sätt, eftersom det finns en möjlighet att affären kan ske på spanska.  Det bör finnas både svenska mäklare och advokater som är verksamma i Spanien som kan hjälpa dig vidare med köpet av boende. Du bör även undersöka ifall du har ingått ett avtal med hyresvärd eller med bostadsrättsförening som förhindrar dig från att äga en bostad utomlands.

Får man äga en bostadsrätt i Stockholm och samtidigt ha en hyresrätt?

Att man inte får äga en bostadsrätt och även ha en hyresrätt samtidigt i Stockholm enligt lag stämmer inte. Det finns ingen lag som hindrar en person att äga en bostadsrätt och samtidigt ha en hyresrätt (oavsett vart i Sverige som man bor), däremot kan hyresvärden och bostadsföreningen ha egna regler som gäller för hyresgästen eller bostadsrättsinnehavaren som förhindrar denne från att äga eller hyra annat boende. Då måste hyresvärden eller bostadsrättsföreningen ha avtalat om detta. Därmed finns det ingen lag som förhindrar dig från att behålla din bostadsrätt och samtidigt ha en hyresrätt, däremot kan du bli förhindrad om du avtalat med bostadsrättsföreningen om att du inte får ha en hyresrätt, eller om du med en hyresvärd avtalat om att du inte får ha ett annat boende såsom en bostadsrätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare