Får mammas särkullsbarn del av pappas pension?

hej, vi är/har varit en familj som består av A=pappa, B=mamma, samt 4 barn varav 2 särkullbarn en på pappas sida och en på mammas sida,

2st ab= barn till A och B, 1 st särkullbarn a= barn till A och 1st särkullbarn b=barn till B.

Mamma B har avlidit för ett antal år sedan och särkullbarn b valde att vänta att ta ut sitt arv, bla för att det fanns en bostad som A har bott kvar i, bostaden har sålts och A bor på äldreboende. Min fråga är hur ser arvsfördelningen ut den dagen A avlider, det jag främst vill veta är, hur fördelas de pensionspengar som A har tjänat in efter Bs död och sparat samt de saker som A köpt av intjänade pensionspengar efter Bs död och som ej fanns vid bouppteckning vid Bs död.

mvh

ab

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Jag kommer att fortsätta benämna pappan A och mamman B, vidare kommer jag att döpa A:s särkullsbarn till C, AB:s barn får heta D och E, B:s särkullsbarn får heta F. I mitt svar förutsätter jag att det inte finns några testamenten. När en gift person dör görs en bodelning (Äktenskapsbalk 9:1, 9:2 1 st). Om vi förutsätter att A & B hade 1.200 när B gick bort fick A då 600 med full äganderätt (Äktenskapsbalk 11:3), och 600 efter B med fri förfoganderätt (3:2 Ärvdabalk). Fri förfoganderätt betyder att A får göra vad A vill med pengarna efter B, förutom att testamentera över dom, eftersom pengarna ska gå till B:s arvingar vid B:s bortgång. A:s andel efter B(600) ska delas lika mellan B:s tre barn, det vill säga 200 till D, 200 till E och 200 till F (Ärvdabalk 2:1). På samma sätt kommer arvet efter A att fördelas i tre lika delar mellan C, D och E den dagen då A går bort och båda arven skiftas. Eftersom F avstod från att ta arv vid B:s bortgång så har F rätt till en lika stor andel av det som finns kvar när A går bort. F har rätt till ⅙-del av värdet som finns den dagen då A går bort. Det finns en regel om förkovran, om den efterlevande maken, A, gjort så att boet ökat i värde så ska den värdeökningen tillfalla A:s arvingar (Ärvdabalk 3:4). Detta gäller dock inte pengar från en tjänstepension enligt NJA 1978 s.712, eftersom tjänstepension inte räknas som förkovran. Vid A:s bortgång blir fördelningen som följer: C:200 D:400, E:400, F:200.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare