FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2018

Får jag ta med en urna utomlands?

Är det tillåtet att änkan tar urna och askan efter den kremerade med till sitt hemland behöver det särskilt tillstånd om den avlidne har tillåtit att urnan med aska kan tas med till den enas hemland.

Lawline svarar

Hejsan och tack föra att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser gällande begravning regleras i begravningslagen. När någon går bort kan man i sitt testamente eller genom att meddela sina nära och kära önska vart man vill bli begraven. Det finns inget krav att uppfylla den dödes vilja dock väljer många familjer att ta hänsyn till deras önskan.

Hur får askan hanteras?
Enligt 5 kap 15§ begravningslagen får askan enbart lämnas ut om det finns betryggande säkerhet att askan kommer hanteras på ett pietetsfullt sätt. Att lämna ut askan till en anhörig för att förvara hemma anses inte vara förvaring med betryggande säkerhet och är därför inte tillåtet, dock finns det ett undantag när askan får lämnas ut till enskild.

Får jag ta med askan utomlands för att uppfylla den dödes vilja?
Enligt 5 kap 14§ i samma lag får askan lämnas ut till enskilt om syftet är att föra askan ur Sverige. Askan får alltså lämnas ut till en anhörig som vill transportera askan till ett annat land för gravsättning. Utifrån det jag hittar i lag så behövs inga särskilda tillstånd, men mitt tips till dig är att kontakta Svenska kyrkans Församlingsförbund (kontaktuppgifter här) som handlägger samliga begravningsärenden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare