FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/05/2015

Får jag såga av grenar på grannens träd om de hänger in på min tomt?

Min granne har ett stort träd som står knappt en halv meter från tomtgräns , vars ca 3 st grenar hänger över till min tomt , med stor olägenhet , det fäller både fjun, stjälkar o röda bär på min stengång som fastnar i skorna, samt naturligtvis sitter fåglarna där o bajsar ner min brevlåda varje dag, har sågat ner en gren för ca 3 års sedan , hade då bett honom själv göra det i 4 år, det blev ett herrans liv ,men efteråt kom han o sa jag hade rätt.Har nu bett honom igen att såga av dessa ca 3 grenar , men blev utskälld, då han påtalade att han inte behövde göra detta , det är naturens gång , sa han. Kan jag själv såga av dessa 3 grenar utan att meddela honom vidare? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Sådana här frågor regleras i Jordabalken och i 3 kap. 1 § står att fastighetsägare är skyldig att ta "skälig hänsyn" till sin omgivning, och i 2 § står att om rot eller gren tränger in in på en fastighet och det medför olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Om att ta bort dem kan antas medföra betydande skada för den som äger trädet/häcken/etc ska dock denne först ges tillfälle att själv ta bort roten eller grenarna. Observera här att man talar om rot och gren i lagen, stammar får man inte röra även om de trängt in/växt in på din tomt.

Du ska alltså först bereda grannen tillfälle att själv ta ner det som hänger/växer in tomten. Det verkar du ha gjort men grannen har inte velat göra detta. Han ska få skälig tid på sig, men det verkar han ha fått utefter din fråga. I sådana fall så kan du ta bort de delar som hänger över på din tomt, men du måste iaktta försiktighet så du inte skadar trädet mer än nödvändigt. Det är inte så att minsta skada på träden innebär ett skadeståndsansvar, men man får inte vara vårdslös eller medvetet skada träden vid beskärningen/avsågningen av grenarna.

Om det är ett stort och/eller gammalt träd finns även risken att rotsystemet inte är så stabilt och om då de tre grenar som hänger in på din tomt är halva trädet finns risken att trädet då faller pga obalansen. För att vara på den säkra sidan kan du, om du är tveksam inför hur stor risk det är för skada, rådfråga någon som arbetar professionellt med trädbeskärning om det är säkert att såga av de aktuella grenarna.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare