Får jag måla om köket i min hyreslägenhet?

Hej! jag har bott i en hyreslägenhet i 3 år hos en privat hyresvärd, Jag har pratat med hyresvärden om att måla om i köket men han vill ha kvar tapeten, det är en fruktansvärd tapet som gör det jobbigt att vara i köket längre tid. Enligt hyresgästföreningen har jag rätt att måla om men hyresvärden verkar ha sina egna regler.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Regler om vad du får göra i lägenheten och inte finns i 12 kap. jordabalken (JB), som även brukar kallas hyreslagen, och i ditt hyresavtal. Enligt hyreslagen får du, på egen bekostnad, måla om eller tapetsera om i lägenheten. Skulle en ommålning av köket leda till att lägenheten minskar i bruksvärde kan du vara tvungen att ersätta hyresvärden för eventuell nytapetsering eller ommålning, se 12 kap. 24 a § JB.

Du skriver att du nu har tapet i köket som du vill måla över. Det är i regel inte fackmannamässigt att måla på en redan tapetserad vägg. Tyvärr brukar resultatet inte bli så lyckat. Väljer du att måla om trots hyresvärdens invändning finns risk för att du blir skadeståndsskyldig.

Att hyresgästföreningen informerat dig om att du får måla om är säkerligen med hänsyn till regeln i 12 kap. 24 a § JB. I praktiken får du måla om – men som sagt, blir resultatet dåligt måste du ersätta hyresvärden.

Jag skulle rekommendera dig att på nytt höra av dig till hyresvärden men istället för ommålning föreslå en nytapetsering av köket. Hänvisa till regeln i 12 kap. 25 a § JB. Är den nuvarande tapeten i köket inte bara ful utan också sliten d.v.s. full av hål, fettfläckar eller håller på att lossna kan du även argumentera utifrån regeln i 12 kap. 15 § JB. Är tapeten så dålig i köket att den inte håller en normal standard är hyresvärden skyldig att på egen bekostnad ordna med nya tapeter – om ni inte avtalat om något annat.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare