Får jag hjälpa någon annan att spela in ett samtal?

Hej! En anhörig har bett om min hjälp för att spela in ett samtal som kommer att försiggå mellan denne och en annan person. Kommer min blotta närvaro under samtalet som ska ske på högtalartelefon där min roll blir att hålla inspelningutrustning rendera inspelningen olovlig eftersom jag själv inte kommer vara deltagande i samtalet, eller räcker samtycket från min närstående som önskar assistans för att göra inspelningen laglig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig avlyssning
Huvudregeln är att det enligt 4 kap. 9a § brottsbalken är olagligt att spela in privata samtal om inte samtliga som deltar är medvetna om att samtalet spelas in, samt om den som spelar in inte själv deltar i samtalet. Motsatsvis går det alltså att utläsa att det är tillåtet att spela in samtal som man själv är delaktig i. Det krävs faktiskt inte att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in, så länge personen som spelar in själv deltar i samtalet. Detta gäller oavsett om samtalet sker över telefon eller i verkligheten. Det som omfattas av lagen är dock endast utrymmen dit allmänheten inte har tillgång och när avlyssningen utförs med hjälp av tekniska hjälpmedel.

Skulle du hjälpa till att spela in samtalet med hjälp av tekniska hjälpmedel utan den andre samtalspartens vetskap skulle detta kunna betraktas som olagligt om du inte själv deltar i samtalet eller om du inte heller har rätt att delta i samtalet. Det är dock inte olagligt för den som deltar i samtalet att ensidigt spela in samtalet utan den andre samtalspartens vetskap. Det är därför mest att föredra att personen som ska delta i samtalet hanterar inspelningen själv utan din närvaro.

Observera dock att även om det inte skulle vara olagligt att spela in ett samtal, kan en sådan inspelning medföra konsekvenser enligt andra gällande lagar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare