FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/08/2017

Får jag hämta dottern hos boendeföräldern?

Mitt ex slog mig och har nu börjat äga barnet mer och mer. Vi har delad vårdnad men han är boendeförälfer just nu. Det skulle vara så tills jag hittade boende i hans stad men nu undrar jag om jag kan hämta barnet och ha hennes hos mig när han slår henne?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om det framkommit att ditt ex slår er gemensamma dotter bör du först och främst anmäla det till både polisen och socialtjänsten. Om det är pappan som är boendeförälder är det egentligen upp till de sociala myndigheterna och i yttersta fall domstolen att förordna om att barnet ska flyttas. Även om det säkerligen kan låta lite stötande kan du göra dig skyldig till egenmäktighet med barn om du utan tillstånd tar dottern och skiljer från pappan. Lite beroende på hur situationen ser ut kan det vara berättigat att hämta dottern, om det är fråga om en nödsituation för henne. Det är dock tyvärr svårt att spekulera i och ingenting som kan rekommenderas såhär.

Rådgivare