Får jag flytta utomlands med mitt barn om jag och mitt ex har gemensam vårdnad?

Hej min ex och jag har delad vårdnad om vår son. Jag har träffat en man som bor i Austaralien . Vi har pratat om att vi ska gifta oss och ev flytta tull Australien. Hur går man till väga och kan jag flytta dit med barnen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I föräldrabalken finns regler om vårdnad, boende och umgänge. Enligt föräldrabalken har vårdnadshavare både rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 §). Om barnet har två vårdnadshavare ska beslut fattas gemensamt (6 kap. 13 §). Ju mer betydelsefullt beslutet är, desto viktigare är det att båda vårdnadshavare är överens. Även om det finns undantagsfall då det inte krävs en överenskommelse får beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid, exempelvis beslut om var barnet ska bo eller gå i skolan, inte fattas av en vårdnadshavare ensam.

Eftersom en flytt till Australien är ett beslut av ingripande betydelse för din sons framtid krävs att du och ditt ex är överens om att sonen ska bo hos dig för att han ska få flytta med dig. Ett barns boende kan regleras genom ett skriftligt avtal mellan vårdnadshavarna (6 kap. 14 a § andra stycket). För att avtalet ska vara giltigt ska det godkännas av socialnämnden i den kommun där ert barn är folkbokfört. Socialnämnden kan även hjälpa er genom att erbjuda så kallade samarbetssamtal, som leds av en utomstående samtalsledare. Om ni inte kommer överens kan den gemensamma vårdnaden upplösas av domstol (6 kap. 5 §). Om rätten anser att det är för er sons bästa att du har ensam vårdnad får du då ensamrätt att besluta att han ska flytta med dig till Australien.

Sammanfattningsvis ska du och ditt ex, eftersom ni har gemensam vårdnad om er son och eftersom det rör sig om ett ingripande beslut för er sons framtid, besluta gemensamt om din son får flytta med dig till Australien. Om ni inte kan komma överens finns hjälp att hämta hos socialnämnden, alternativt en möjlighet att omreglera vårdnaden i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare