Får jag behålla det jag köpt om min man dör?

Jag är gift med en man som har 3 barn sedan ett tidigare äktenskap, själv har jag inga barn.

Min man äger villan vi bor i och jag äger en lägenhet i Spanien, både dessa köptes innan vi gifte oss.

Min fråga är vad som gäller om min man skulle gå bort och vad hans barn då ärver?

Kan de kräva en del av lägenheten jag köpt i Spanien och ärver de villan vi nu bor i?

Vad och hur kan jag i så fall skydda mig och ev tillgångar jag har och anser mig vara "mina" som tex lägenhet och arv?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Huvudregeln när man är gifta är att man vid makes bortgång har rätt till en bodelning 9 kap. 1 § Äktenskapsbalk. Då läggs allting du äger och allting han äger samman, och ni har sedan rätt att få lika mycket var 11 kap. 3 § Äktenskapsbalk. Det som tilldelas honom kommer hans barn att ärva 2 kap. 1 § Ärvdabalk. Den av er som överlever den andre har rätt att välja att istället för bodelning behålla vad denne äger 12 kap. 2 § Äktenskapsbalk. Så om din man skulle dö före dig har du rätt att istället för bodelning behålla vad du äger i ditt namn, och låta hans arvingar (barnen) dela på vad han ägde. Är ni inte nöjda med denna uppdelning kan ni upprätta ett testamente 9 kap. 1 § Ärvdabalk. Hans barn har rätt att få ut sin laglott efter honom, laglotterna är hälften av vad din man äger 7 kap. 1 § Ärvdabalk. Resten kan han testamentera som han vill över. Eftersom du inte har några barn har du rätt att testamentera hur du vill med din egendom.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare