Får inte träffa mitt barn trots gemensam vårdnad- vad kan jag göra?

Mitt ex låter mig inte träffa mitt barn som vi har gemensam vårdnad över. Vi har varit hos familjerätten och kommit fram till schema men hon har inte följt den och har nu inte låtit mig träffa mitt barn i en månad. Efter att ha konfronterat henne så gjorde hon en orosanmälan till Socialen. Vem jag än pratar med får jag samma svar, "lagen utgår från barnens bästa och inte dina, sålänge barnet mår bra så behöver han inte träffa dig".

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Föräldrabalken (FB). Det stämmer som du framfört att barnets bästa ska vara avgörande i alla tvister kring barnet, 6 kap. 2 a§ FB. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Den föräldern som inte bor tillsammans med barnet har därför rätt till umgänge, 6 kap. 15§ FB.

Möjligheten finns för oeniga föräldrar att vända sig till socialtjänsten som tillhandahåller samarbetssamtal med föräldrarna. Detta i syfte att hitta enighet i frågorna kring barnet, 6 kap. 18§ FB. Här ska upplysas om att samarbetssamtalen med socialtjänsten är frivilliga och ifall det inte går att träffa en överenskommelse återstår att vända sig till domstol för att pröva vårdnadsfrågan.

Du har framfört att ditt ex vägrar att samarbeta och låta dig träffa barnet. Det du skulle kunna göra (rekommenderar i sista hand) är att väcka talan om ensam vårdnad. Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet, 6 kap. 5§ st. 2 FB. Av din bakgrundsinformation framstår det som att ni har samarbetssvårigheter. Detta skulle kunna motivera att gemensam vårdnad inte är det bästa för barnet.

Domstolen ska vid sitt ställningstagande tillerkänna vårdnaden till den av föräldrarna som bäst kan tillgodose barnets grundläggande rättigheter. En av dessa grundläggande rättigheter är att barnet som huvudregel har rätt till kontakt med båda föräldrarna. En förälder kan därför anses olämplig som vårdnadshavare ifall denne motverkat kontakt mellan barnet och den andra föräldern. Enligt praxis ska man ta hänsyn till den så kallade umgängesprincipen, enligt principen ska den föräldern som bäst främjar en kontakt med den andra föräldern få vårdnaden. En annan princip man tar hänsyn till vid vårdnadsfrågor kallas kontinuitetsprincipen. Den tar sikte på att inte bryta barnet från barnets invanda miljö. Här kan t.ex. ditt barns ålder spela roll och hur eran levnadssituation sett ut med barnet.

Domstolen gör en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. De lär även beakta motiven bakom varför du inte fått träffa barnet och annat.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare